...

SEE ME

Followers

Monday, November 22, 2010

*~~naSi Sup...saRapanKue~~*


Salam pagii ...bt diri kue sndiri...hehehhe
.....aku seperti biasa bangun pagi...bersiap diri tuk ke kerja......
ku jengok kat bilik che ada dop my new baby born hehhehe (my cuttiesss)
biasalah nk pastikan Kiekie nie sihat....dr jauh dpt dgor doh bunyi kiekie dop mengiauuu tue..
nie la sebabnye ........
laporr la tue..Putih dan Tom ntah pg mane pagi2 nie....Tom mengayat la keje nye..bile lapor balik la tue....Putih duk bersiap bersihkn dri jek la..ye lah mjaga penampilanye....







Enjin motor dari td masih berbunyi ...aku minta adik panaskan nti x da lah aku nak menunggu...kot la terlewat masuk opiss plak.....hehehe...my Prince ada jek kat luar...aku masih x berani lagi nak bawkkk....jd aku masih membonceng motorr adik aku tueee...hhehe si Biru yg menawan tue....My pRince dah nak masuk 4 bulan aku dah.....kesian jgk aku tegokk...aku dpt tgk jek..bawak compem aku x brani lg...penah gak aku memandu balik keje..tp hnya utk beberape kilomtr jek lerrr....tgk la nanti...Insyallah akan ku bawa kemana sahaja ...huhuhu
.......alhamdulillah jalan hari nie msih dop byok kete...ye lah...ramai lagi x masuk keje plus doh masuk cuti sekolohkan...heheh...aku bawa motor pun x dop la sibuk sgt....tup2 aku dop berangan atas motor...aleh2 dah smpai tmpat keje...jap je.....kat parking pun lengang jek....kete geusss jek yg baykkk.....tmpat paking aku ....sntiasa kosong..ye lah ramai pakai kete....hari nie aku x dpt nak tongkat stnd motorr...nape ntah...mgkin aku letak box kat belakang jd payoh la plooookkk...gerammnye....mase aku ngah susoh payoh nok tongkat stand da la pule...org memandang kuu...isssshhh malu la plak...jd aku x da lah nak meneruskan niat kue nie....

aku bt slamber jek la....trus aku rantaikn tayar motor aku nie....kebetulan kak Wawa ada lah paggir aku...x dgr palkkk apa yg kak wawa bgtau tue....aku pun pg dekat...rupenye kak wawa ajak aku pg tazkirah pg nie...x pe lah jd aku masuk opis dulu nak letak bag....perut plak sakit ...aku pegi menunaikan hajat ....sempat jugak aku sembang dgn akak yg menyapu opis aku nie....mrk nie selalu peramah..tp ada jgk sesetengh tue..payah jgk nak hadiahkan senyuman kan...x da penghinaan dalam pekerjaan klu kite kerja dengan ikhlasss dan jujurr.....kan kan...cepat aku ambek buku n pen ye lah..x kan nak g degn berlenggang jekkk....alhamdulillah ramai jgk teman2 kue yg dtg...dulu pernah aku pg..terlalu sedikit yg menghadiri tazkirah pagiii...aku x tau la ...pg utk tmbahkan masa jam latihan ke atau ape....yg pntg krn Allah Ta'ala....itu niat ku selalu....heheh..tp jam latihan aku pun x byk nie..x kesah la...cukup alhamdulillah...x cukup inalillah.....tazkirah hari nie pasaiii komunikasi dlm berumah tangga...

banyak jgk yg aku dapt hari nie...dpt plok ustaz yg lucu...tiap isi tazkirah di selitkan dengan contoh yg jelas....ye lah perbuatan sehrian kite nie..kekadang kite x sedar...yang penting kiite kena ada munasabah antara kite dan pasangan...walaupun aku blm berkahwin bgus jgk sebagai pendedahan aku kelak...."kalu kite nak org hormati kite...jg kite kena belajar menghormati org kan.....",,,,,berikan masa utk kite dn pasangan meluahkan rasa hati....mgkin itu dapt memperbaiki diri demi kebahgian keluarga insyallah...sebab kelemahan yang kite x sedar...ada yg menyakitkn hari....taht is d best solution..kan akn...kan kan....
yang paling aku teersentuh hati dengan tazkirah ustazz tue kan...."seandainya kite mampu memberikan senyuman pada suami kite,dimana dapt mengurangkan atau menghilangkan kepernatan suami apabila balik kerja.....Insyallah syurga tempatnya...aminn ".....ingt tau kawan2 ....mudahkan....h3...





................................jOm SaRapan.....................................
Niat di hati nak perkenakan roti canai telur sama dengan teh tarik.....
tp sedehhnyeeee...kedaiii tutp....aku dan kawan aku dayah...terpakselahh mencari kedai lainnn....aduih kedai mane lah plak aku nak pergi nieee....hmmm...jd jalan ikut pantaii....kebanyakkan kedai di sini x da jual utk makanan pagi...perot aku dah kruk krukkk tahap lapor giler sampai sakitt plk......akhirnye kedai nasi supp jek la yg buke....maka..........


bersarapan lah kami di sana sambil makan nasi sup tulag.....aku x makan telur masin...plus belacan..pedasss nye....sambil kami menghirup sup yg tgh panas nie....berpeluh2 pipi kami...hehhe..teh tarikkkk ku minum....selesaiii makan ...kaki mcm payah dah bagun niee....ye lah dah kenyang........past bayorr....kami balaik opissss...Ya Allah.......kenapa lah aku malassss nie.....okeyyy la......malas dah nak mengarang nie...k lain kali kite bercerita lagi ...

Monday, November 15, 2010

SaPe Nak FM Fraser Hill?



Jom pAkat rAmaI2 SerTAI giveWay nAnA
click di Bawah nie....

SaPe Nak FM Fraser Hill?

Due daTe : Ahad 21 November 2010

Sunday, November 14, 2010

Glitter Graphics


Gambaran Hari Qiamat

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.


✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.


✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.



✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.




☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.




Saturday, November 13, 2010

*~~~biLa Kalam Hatiku biCaRa laGIe~~~*

alt
Alhamdulillah aku bersyukur pada MU...YA ALLAH..kerana dengan segala rahmatnya aku masih

Mampu untuk terus berada di alam cakerawala ini....betapa indahnya alam ini....yang menyapa hatiku ini...persis menghidupkan kembali rasa dihatiku....aku masih disini seperti dulu...cuma perubahan fizikal sahaja ("aku semakin berisi" ... :p ) hati dan pemikiran bertambah sedikit ilmu..alhamdulillah amin....cuma perasaan atau Feeling tak pernah berubah....Cintaku hanya padaMU YA ALLAH...dimanakah aku akan ditempatkan nanti di sana.....Subhanallah....bergetar rasanye jantungku ini....mengimbas kebali betapa banyaknye dosa yang telah aku lakukan....masihkah ada peluang aku .........

Myspace Glitter Generator
Ya Rabbi, betapa kedil aku di dunia Mu ini....

Selalu ku melihat langit yang luas tiada penghujungnye...dan awam yang lembut seindah pandanganku......ku gambarkan kehidupan yang penuh bahagia...keimpikan sebuah mimpi yang indah yang mungkin tidak aku mampu untuk perolehi kembali.....itu sahaja yang aku ingin lihat....

Tatkala ianya wujud ku sendiri tidak pasti....dan sampai hari ini aku tahu bahawa aku sebenarnya masih tidak percaya dah kehilangan mereka buat aku sendiri tidak sedar....

Dan aku sebenarnya Redha dan sedar...ianya tak akan kembali...Dan aku kena bangun untuk melangkah lebih pantas ke hadapan dan menoleh kebelakang kalu itu ada memberi kesedaran untuk diri aku ini.....Alhamdulillah aku semakin gagah...dan insyallah aku pasti aku lebih yakin dan berani untuk kehidupan aku yang mendatang..Insyallah dengan janji Allah aku pasti ...Amin...

Glitter Graphics

Glitter Graphics